کد مطلب:276809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:244

شرح چگونگی قیام حضرت ولی عصر
مرحوم شیخ صدوق (رحمه الله) مشروح جریان قیام و علامات خاصه ی حضرت را به سند خود از حضرت امام محمد تقی جوادالائمه علیه السلام و او از آباء طاهرین خود از پیغمبر گرامی چنین نقل كرده است:



[ صفحه 26]



رسول خدا صلی الله علیه و آله در بیان اوصاف حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه به «ابی ابن كعب» فرمود:

به راستی كه خداوند عزوجل، در صلب امام حسن عسكری علیه السلام نطفه ای تركیب نموده است پاك و پاكیزه و طیب و طاهر، كه هر مؤمنی كه خداوند از او در خصوص دوستی و ولایت اهل بیت علیهم السلام پیمان گرفته باشد، از او راضی و خشنود است، و هر منكری كه از او دوری جوید به او كافر باشد.

او امامی است پاك، و پاكیزه، ستوده خصال و هدایت كننده كه به عدالت حكم می كند و مردم را به عدل و دادگری فرمان می دهد و در گفتارش خدای تعالی را تصدیق می كند و خداوند هم گفتار او را تصدیق می نماید، و چون علائم ظهور و دلائل خروج، برای او ظاهر گردد از «تهامه» یعنی: از سرزمین حجاز، خروج خواهد نمود.

برای او در «طالقان» گنج هائی ذخیره است كه نه از طلاست و نه از نقره، بلكه گروهی هستند از سواران شجاع و نیرومند كه به ساز و برگ كامل جنگی مجهزند، و مردانی هستند (نشانه دار) با اسم و رسم، معروف و مشهور و نام آور [1] كه خداوند آنها را از شهرهای دور دست به شماره ی اصحاب (بدر) سیصد و سیزده تن به دور او جمع كند.

و با او نامه ای است مهر شده كه در آن نامه شماره ی اصحاب و یارانش، و نام و نسبشان و نام شهرهایشان، و شغل و كارشان و كنیه و صفاتشان و تمام خصوصیاتشان ثبت و ضبط و نوشته شده است. آنان در هنگام جنگ و نبرد و مردانه به دشمن حمله می برند و به پیش می تازند و در فرمانبرداریش سخت و كوشا و جدی هستند.

«ابی بن كعب» عرضه داشت: یا رسول الله! دلائل و علامات ظهورش چیست؟ فرمود: یكی اینكه: پرچم و علمی دارد كه چون وقت ظهورش فرا رسد خود به خود باز می شود و خدای تعالی آن را به سخن می آورد و عرض می كند:

(یا ولی الله اقتل أعداء الله)



[ صفحه 27]



ای ولی خدا از پشت پرده به در آی و دشمنان خدا را به قتل برسان.

و او دو پرچم، و دو نشانه دارد. «و له رایتان و علامتان». [2] .

و دوم اینكه: شمشیری دارد كه در غلاف است و چون هنگام ظهور حضرتش فرا رسد شمشیر او از غلاف بیرون می آید و خداوند آن را به سخن می آورد و صدا می زند: (اخرج یا ولی الله فلا یحل لك أن تقعد عن أعداء الله)

ای ولی خدا، از پشت پرده ی غیبت بیرون بیا و قیام كن كه دیگر جای درنگ نیست و برای تو روا نیست كه از دشمنان خدا دست برداری!!!

پس آن حضرت قیام می نماید و دشمنان خدا را در هر كجا كه بیابد به قتل می رساند و حدود خداوند را جاری می سازد و به حكم خداوند حكم می فرماید، و او خارج می شود در حالی كه «جبرئیل» در طرف راستش و «میكائیل» در طرف چپش و «شعیب و صالح» [3] جلودار و پیشرو لشكریان او باشند. و زود باش آنچه را كه به شما گفتم، مردم آن را به زبان آورند، هر چند بعد از زمانهای طولانی باشد «و أفوض أمری الی الله عزوجل ولو بعد حین».

ای «ابی» خوشا بحال كسی كه او را دیدار كند و زمانش را درك نماید، و خوشا به حال كسی كه او را دوست بدارد و به او عقیده داشته باشد، خداوند آنها را از هلاكت نجات دهد به وسیله اقرار به او و به رسول خدا صلی الله علیه و آله و جمیع امامان معصوم علیهم السلام؛ بهشت را به رویشان بگشاید، و حكایت آنان در زمین مانند معصوم علیهم السلام؛ بهشت را به رویشان بگشاید، و حكایت آنان در زمین مانند حكایت «مشك» است كه بویش پراكنده شود و هرگز تغییر نیابد، و مثل آنان در آسمان مانند ماه نورانی است كه هرگز خاموش نشود و تیره نگردد.

ابی گفت یا رسول الله! خدای تعالی حال این امامان معصوم علیهم السلام را چگونه بیان فرموده است؟



[ صفحه 28]



فرمود: به راستی كه خداوند عالم بر من دوازده مهر و دوازده صحیفه نازل فرموده كه نام و صفت هر امامی بر مهر و صحیفه اش می باشد. [4] .

در كتاب «نورالانوار» فارسی نوشته شیخ علی اصغر بروجردی در قسمت نورهشتم در بیان علامات ظهور، در مورد پرچم آن حضرت چنین آورده است:

با آن حضرت سه علم می باشد كه بر پوشه ی علم اول نوشته شده است

«ألیوم أكملت لكم دینكم و أتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا» [5] .

امروز دین شما را كامل نمودم و نعمت خود را برای شما تمام كردم و از برای شما راضی شدم كه اسلام دینتان باشد.

و بر پوشه ی علم دوم نوشته شده است:

«یوفون بالنذر و یخافون یوما كان شره مستطیرا» [6] .

آنها به نذر و پیمان خود وفا می كنند و از روزی كه شدت و سختی آن همه ی اهل محشر را فرا می گیرد ترس و واهمه دارند.

و بر پوشه ی علم سوم نوشته شده است:

«لا اله الا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله و خلیفته، و الحسن و الحسین و التسعة من ولد الحسین أوصیائه».

معبودی جز خالق یكتا نیست و محمد صلی الله علیه و آله فرستاده ی خدا است و علی علیه السلام ولی خدا و جانشین پیامبر است، و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام و نه تن دیگر از فرزندان امام حسین علیه السلام اوصیاء او می باشند. [7] .


[1] عبارت متن عربي چنين است «و له بالطالقان كنوز لا ذهب و لافضة الا خيول مطهمة و رجال مسومة». در ترجمه ي اين عبارت از نهاية ابن اثير، ماده (طهم و سوم) استفاده شده است.

[2] در نسخه اصل، و همچنين بحار عبارت حديث چنين است (و له رايتان و علامتان) يعني: او دو پرچم و دو نشانه دارد، ولي ظاهرا اين جمله درست نباشد و صحيح آن «و هما آيتان و علامتان» است. يعني: اين دو چيز، دو نشانه، و دو علامت است، كه يكي خود به خود باز شدن پرچم باشد و ديگري سخن گفتن آن.

[3] ظاهرا (شعيب و صالح) درست نباشد و صحيح آن شعيب بن صالح است زيرا چنانكه در آينده خواهيم گفت: مطابق برخي از روايات (شعيب بن صالح) نام رمزي فرمانده سپاه سيد حسني است كه پس از ظهور حضرت صاحب الامر عليه السلام سردار لشكر و پرچمدار آن حضرت خواهد بود.

[4] اكمال الدين صدوق ج 1 ص 384،383 چاپ اسلاميه، سال 1396 قمري.

[5] سوره ي مائده آيه ي 5.

[6] سوره ي دهر آيه ي 7.

[7] (نورالانوار) نور هشتم.